HTML

A repülés élmény!

Ebben a blogban a www.siraly.eu repülésszervező portál pilótáinak, vezetőinek bejegyzéseit, véleményeit, élményeit olvashatod a kisgépes repülésről. Ha van véleményed, élményed, kérdésed: Szólj hozzá!

2008.04.08. 14:22 Pilóta

Élmény vagy veszélyes és végzetes hóbort?

 

Örök kérdés, és véleményem szerint sohasem lesz rá egyértelmű válasz. Pro és kontra érvek tucatjait lehet felsorolni, de végeredményben a kulcs mindig a szemlélő, a véleményalkotó hozzáállásától függ. Nekünk, "repülő embereknek" (és bízom benne, hogy egyszer neked is) ugyan olyan hétköznapi dolog felemelkedni a levegőbe mint egy kisgyermeknek biciklire pattanni. Minden csak megszokás és tudás kérdése. Amit nem ismerünk az misztikussá és félelmetessé válik. A kérdés az, hogy van e elég bátorságunk megismerni, asszimilálni egy új tudást, véleményt, életformát. Ha ezt meg merjük (és akarjuk) tenni, a misztikum elpárolog, az ismeretlen és félelmetes érthetővé, baráttá válik. Ugyan úgy a fizika törvényeit használjuk a repülésben mint egy kissrác biciklizés közben. Az élmény az új dimenzióban rejlik.

 

 

Az élet minden területén, az ismeretek megszerzése, az alapos kiképzés, a jó iskola, az elhivatott tanárok adják meg azt az alapot, amivel új tudásunkat, készségeinket magabiztosan és biztonsággal használhatjuk. A repülésben sincs ez másként.

A repülő balesetek szinte 100%-a (bármely más terület tragédiáihoz hasonlóan) emberi mulasztás, hiányosság, nemtörődömség következménye. Egy pilóta mondás szerint: Vannak bátor és vannak öreg pilóták. De bátor öreg pilótát nem találsz.

Repülés közben minden felelősség a pilótáé. Minden helyzetben a legjobb tudásának megfelelő döntést kell meghoznia, és ugyan ezen alapokon cselekednie. Amennyiben ez a legjobb tudás "éppenhogycsak" elégséges, már meg is teremtődött a veszélyforrás, a baleset lehetősége. Ezzel pedig növeli az ellentábor élményanyagát az esti híradóban: a repülés veszélyes!

Nem győzöm hangsúlyozni a pilóta kiképzés minőségének a fontosságát! Ha jók az alapok, ha a tudás megalapozott, az egyén rátermett, a veszély minimalizálható. Pont akkorára, mint egy biciklis túra veszélyfaktora. Ez tény!

A repülés mindig ugyan azon konstans fizikai törvények rendszerében történik. Az egyenletben az ember, azaz Te vagy, a változó.

Az örök érvek, egy ilyen meddő "vitában":

- Ha odafent történik valami, (nem lehet a járdára félre állni) akkor annak szinte biztos, hogy halál a vége. Biztos? Szerinted egy pilótanövendék hány kényszerleszállást él át a kiképzése folyamán? Elárulom. minimum két tucatot. A kiképzés része az ún. vészhelyzetek gyakorlása. Kabin és motortűz, motorleállás, rendszerhibák a repülés minden magasságában és fázisában. Mire egy pilóta megkapja a jogosítását szinte minden helyzetre felkészült és gyakorlott lesz. A pilóta felelőssége, hogy milyen mélyen sajátítja el az ismerteket.

- Hiába vagy jó pilóta, ha repülőgép karbantartásánál történő hiba a levegőben jön elő. Ebben nagyon sok igazság van! Megint csak arra kell utalnom, hogy a kiképzés során (ha jó iskolát választasz és kellően szorgalmas vagy) megtanulod azt is, hogy mitől repül az a gép és milyen ellenőrzéseket kell repülés előtt végrehajtani rajta. Megtanulod kiszűrni még a földön az esetleges szerkezeti hibákat. Fontos, hogy ha átvettél egy repülőgépet a földi személyzettől, a felelőség téged terhel! TE VAGY A KAPITÁNY!

A jó öreg Magyar közmondás szerint: Olcsó húsnak híg a leve. És láss csodát: Igaz! Te döntöd el, hogy kinek a gépébe ülsz, hogy milyen karbantartó cég gépeit béreled, vagyis Te döntöd el, hogy a repülésed végén melyiknek lesz nagyobb esélye: leszállsz, kényszerleszállsz vagy leesel?

Baleseti statisztikák.

Meg fogsz döbbenni, hogy egy kicsi, városszéli, füves repülőtér, március elejétől november végéig mekkora repülőforgalmat bonyolít. Naponta több tucat repülőgép (a legkülönfélébb típusok) akár napi 100-150 le és felszállást végez, BALESETMENTESEN! Mikor hallottál utoljára kisgépes repülőtragédiáról? (szorozd meg az azóta eltelt napok számát csak a fenti átlag adatokkal, és legalább 40 kisrepülőtérrel)

És vonatbalesetről, vagy gépjármű balesetről?

Segítek: 1990 óta 9 ember halt meg repülőgép balesetben, vasúti balesetben 2.252 ember, közúti balesetben 25.991 ember vesztette életét Magyarországon.

A központi statisztikai hivalat adatait évekre visszamenőleg bárki elérheti. Ezekből nyomon követkető, hogy az elmúlt években, Magyarországon milyen kimenetelű és mennyi baleset történt. Ide kattintva Te is elolvashatod!

(a táblázat két oldalas, a második lapon vannak a légibalesetek.)

 

 

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://pilota.blog.hu/api/trackback/id/tr6416765

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása