HTML

A repülés élmény!

Ebben a blogban a www.siraly.eu repülésszervező portál pilótáinak, vezetőinek bejegyzéseit, véleményeit, élményeit olvashatod a kisgépes repülésről. Ha van véleményed, élményed, kérdésed: Szólj hozzá!

2008.04.11. 17:17 Pilóta

Pilótaképzés (ilyen is van)

A rendszerváltás óta sok minden lehetséges, többek között ez is. Már nem kell katonatiszti, vagy repülőmérnöki főiskolát végezni ahhoz, hogy valakiből pilóta lehessen. Számos (már-már túl sok is) magán iskola rendelkezik képzési jogosítással. Ez nagyszerű lenne egy egészséges piaci versenyhez, de az oktatás minőségére is rányomhatja a bélyegét. Nem árt óvatosnak lenni ...

 

 

 

Mielőtt iskolát választanál ...

 

Néhány hasznos információ a kínálatok mögött húzódó tényekről:

A pilótaképzés nem kimondottan profitábilis üzletág!

A képzés árát szigorú szabályrendszerek befolyásolják, úgy mint a tanszerek és repülési segédeszközök megléte, az elméleti oktatás keretrendszerének (tanterem, elméleti oktatók, oktatási segédanyagok, jegyzetek) biztosítása, a gyakorlati képzéshez elengedhetetlen kiképző repülőgép (felszereltsége, karbantartása, üzemanyag, engedélyek, repülőtér használati illetékek, oktatópilóták óradíja, gép és utas biztosítások) költségei, valamint a hatóság által előírt minimum 45 óra tematikus, oktató pilóta irányítása mellett töltendő repült idő.

Tömören, ezen költségek adják a képzés árát. Ennek ellenére, amikor iskolát keresel és körbenézel a piacon (a google kersőben "pilótaképzés" kulcsszóra 24.800 találat, szűkítve "motoros pilótaképzés"-re 2.300 találat.), igen eltérő árakkal találkozhatsz.

Miért ilyen nagy az ár-szórás?

Röviden: Mert szabad verseny van. A versenyben pediglen, sokak szerint, sok minden megengedhető ... az viszont teljesen biztos, hogy az ár és a minőség között egyenes arányosság van. Az árak úgy csökkenthetőek, hogy a fenti szabályrendszerek valamelyikét nem vagy kevésbé teljesítjük. Valamit megkap a növendék, valamit nem a képzése során. Rosszabbik esetben a kiképző repülőgépen, annak karbantartásán, üzemeltetésén, felszereltségén lehet (de nem lenne szabad!) spórolni ... ez már a biztonság rovására is mehet, de egy a repülésbe épp becsöppenni kívánó, leendő növendéknek ezekről fogalma sincs. Ezért lejebb kitérünk azokra a kérdésekre, amiket feltétlenűl tisztázz mielőtt befizetsz egy képzésre!

Drága mulatság a pilótaképzés?

Igen is, meg nem is. Einstein óta tudjuk, hogy minden relatív és erőssen nézőpont függvénye. Az az élménytömeg, ami elérhetővé válik számodra, ha már pilóta jogosításod van, pénzben kifejezhetetlen! Ha tudod, hogy például egy fogorvosi képzés költségtérítésesen mennyibe kerül (1,3 millió Ft/ félév), vagy segítségedre van az üzleti életben, hogy repülőgéppel közlekedhetsz, akkor kifejezetten olcsó a pilótaképzés. Ha valami kényszerű oknál fogva (ilyennel még nem találkoztam) kell elvégezned és a hátad lözepére nem kívánod a repülést, akkor drága, de ha ez az álmod gyermekkorod óta, akkor minden pénzt megér! A valós ár/érték arány az arany középúton van.

Amiket feltétlenül tisztázni kell!

Az elméleti kiképzéshez és a későbbi gyakorlatihoz elengedhetetlen kellékekre van szükség. Ezeket a beiratkozáskor, egy csomagban meg kell kapnod, és a képzés árában benne foglaltatnak:

- Tankönyvek (PPL, nyíregyházi, 162 kérdés és válasz; repülés meteorológia)

- Tansegédletek (CD vagy DVD lemezeken (pl: légijog, eü) és jegyzetek tantárgyak anyagairól, valamint légijármű üzemeltetés, ellenőrző listák stb.)

- Pilóta-segédeszközök (pilóta táska; navigációs térképek; navigációs vonalzó; VFR manual)

Az elméleti képzéshez tartozó háttérről: évente mennyi növendéket képeznek (rámutat az oktatási tapasztalatra!), honnan jönnek az elméleti oktatók, hol van a tanterem és milyen a felszereltsége (demo műszerek, eszközök, kivetítő stb), hány óra elméletei anyagot adnak le (meg lehet autodidakta módon is tanulni, de sokkal mélyebb és összeszedettebb a tudás ha van "iskolai" előadás). Ha konzultációs jellegről beszélünk és kétes a házi vizsgák léte, akkor nagy valószínűséggel nem kapsz tematikus elméleti oktatást.

A gyakorlati kiképzésnél fontos a kiképző repülőgép műszaki állapota és felszereltsége. Érdemes utánnanézni a gépet üzemeltető cég alaposságának, hírének. Ebből közelítő képet lehet kapni a használatos repülőgép biztonságosságáról. Továbbá minden repülőgépen a következő érvényes engedélyeknek kell meglenniük (ezeket a későbbiekben amúgy is ellenőrizni kell minden felszállás előtt) -légiüzemeltetési utasítás, -állami lajstrombavételi bizonyítvány, -légialkalmassági engedély, -Rádió engedély, -Komplex biztosítás (gépre és utasokra is!), -Üzemképesség tanusítvány (üzemidő lejárat) -üzembentartói engedély. Továbbá kell lennie tűzoltó palacknak, egészségügyi doboznak. Fontos kérdés, hogy valóban az előírt repülőbenzinnel üzemeltetik e a repülőgépet? (elvileg működőképesek normál benzinnel is viszont annak használata szigorúan tilos /csak kivételes esetben, gyártói engedélyek bírtokában!/ mivel csökkenti a motor hatásfokát és üzemidejét azaz a repülésbiztonságot)

A gyakorlati képzés során minimum 120 fel és leszállást kell végrehajtani, jó párat "idegen" repülőtereken. A képzés árában benne kell lennie az ezekhez tartozó repülőtéri illetékeknek is. Érdemes ezt előre tisztázni, nehogy utólag derüljön ki, hogy ezeket külön kell kifizetned!

Amiket nem tartalmaz a képzés ára!

Minden olyan kiadás ami csak közvetve kapcsolódik a képzésedhez! Ilyen pl az egészségügyi (repülőorvosi) vizsgálat és a hatósági vizsgák díjai (beleértve az esetleges pótvizsgákat). Viszont ezek pár tízezer forintnál nem nagyobb kiadások!

Óvakodj!

Ne feledd! Akkor lesznek igazi és felhőtlen élményekkel fűszerezettek az önálló repüléseid pilótaként, ha korrekt és alapos kiképzést kaptál. Óvakodj a félmegoldásoktól és a tisztázatlan körülményektől. A repülőbalesetek szinte 100%-a emberi mulasztás következménye amit egy alapos kiképzéssel, Te magad a körültekintéssel kizárhatsz az életedből.

 

Sok sikert és élményteli repüléseket kívánunk!

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://pilota.blog.hu/api/trackback/id/tr47421522

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása